Kornetti

A Kornati Nemzeti Park Horvátország egyik népszerű szimbóluma. Egész Észak-Dalmáciában őt hirdetik a legjobban. Ha van rá elég pénzünk, luxus jachttal és különös tengeri ebéddel övezet, privát túrára is befizethetünk, de az „alap” Kornati hajókirándulások is felejthetetlen élményekkel várnak. A Kornati Nemzeti Park a tengerből kidudorodó milliónyi kis szigetecske és a sok sekély tengeri lagúna miatt ilyen népszerű. Igazából ez a különös táj, naplementekor a legszebb. A kis púpok csak úgy megtörik a tenger csillogását, mintha egy sárkány feküdne előttünk a tengerben. Ismerjük meg most jobban a Kornati Nemzeti Parkot, s ha erre járunk, fizessünk be egy Kornati kirándulásra!

A Kornati Nemzeti Park Horvátország egyik jelképe. Majdnem minden Horvátországot népszerűsítő plakáton, reklámfilmen megjelennek a Kornati-szigetek. Maga a Nemzeti Park 220 km2 területen fekszik. Mintegy 150 kisebb-nagyobb sziget és sziklazátony alkotja. A Kornati Nemzeti Park a teljes horvát szigetvilág 12%-át teszi ki. Nevét a szigetcsoport legnagyobb tagjáról, a Kornat szigetről kapta. Az 1980-as évek elején nyilvánították természetvédelmi területté.

A Kornati-szigetek látnivalók egész tárházát kínálják az ide látogatóknak. Első sorban a milliónyi kis szigetecske és sekély, tengeri lagúnák a fő attrakció. Nagyon fontos felhívni rá a figyelmet, hogy a Kornati-szigetek a Horvát Köztársaság kiemelten védett területe, így csak és csakis az erre kijelölt helyeken szabad kikötni és csak az előre kijelölt utakon haladhatunk az egyes szigeteken. Mind a mellett, hogy a Park fokozottan védett terület, egyben magántulajdon is

Tudjuk kicsit nehéz már elképzelni, de egykoron sűrű növényzet borította a szigeteket. Az eredeti növényzet az appelo fenyő és a tölgy volt. A szigetek a XV.-XVI. században lettek kopárak, amikor a Velencei Köztársaság kivágta az összes fát, mert kellett a faanyag a törökökkel szemben vívott harcban. Egy egész hadiflotta épült fel az itt kivágott fákból. A későbbiekben a Murter sziget lakosai vették meg a szigeteket, hogy itt szabadon tudják legelteti a birkáikat. Az elképzelés az volt, hogy annyi alacsony növény úgyis nő a szigeteken, amennyi a birkáknak elég. Nyugodtan ki lehet tenni őket a szigetekre elszökni úgysem tudnak.. Így gyakorlatilag teljesen önfenntartó módon lett mindig friss húsuk a Murterieknek és így még a remény is elillant, hogy valaha ismét erdő borítsa a szigeteket (a kis cserjéket ugyanis lelegelnék a birkák).

Első látásra szintén nehéz elképzelni, de jelen pillanatban is vagy közel 300 állat- és 350 növényfaj él a Parkban. Nagyon sok vándormadár kedvelt megállóhelye a Kornati-szigetek.

Kornati kirándulások

Majd minden településen hajós kirándulásokat szereznek a Kornati szigetvilágba. Kornati túraként avagy horvátul, Kornati izlet a kirándulás hivatalos neve. Az egészen pici hajóktól kezdve, luxus jachtok és nagy kiránduló hajók indulnak el minden nap a partvonalról a Kornati szigetek irányába.

Sok hajókirándulás végigmegy az egész szigetvilágon, míg mások csak érintik, a külső nyílt tengeren haladnak el. Ha kis hajókirándulásra fizetünk be, jó eséllyel kikötünk az egyik kis szigeten. Nagy hajóval nem lehet kikötni, mert annyira sekély a tenger vize.

A nagy kirándulóhajókon általában ebédet is kapunk, s a nap közepén egy pár órás pihenési lehetőség van a Telascica öbölnél. Ha maradt a reggeli szendvicsekből még, azokat szét lehet osztani a helyi szamarak között. A hajókirándulások végén a belső szigeteket megkerülvén érkezünk vissza a kiindulási helyre.

A számos kis szigetecske és zátony miatt nagyon veszélyes a hajózás a Kornati-szigetvilágban, ezért több világítótorony van itt. Sok világítótoronyban apartmanokat is létrehoztak azoknak, akik el szeretnének vonulni a város zaja elől. Ilyenek például Blitvenica és a Sestrice. Ha ide tervezzük a nyaralásunk, akkor csakis helyi privát házaknál találunk szálláslehetőséget. Készüljünk fel, hogy itt a tengeren és a szigeteken kívül nincs más civilizáció.

Ha saját szervezésben szeretnénk felfedezni a helyi látnivalókat, akkor elegendő vizet hozzunk magunkkal, illetve legyen nálunk sapka, kalap és napernyő, mert alig van árnyékos hely a szigeteken.

A Kornati Nemzeti Park területén számos strandolásra alkalmas hely van. Nagyon sok, egészen világoskék lagúnával és kis öböllel találkozunk majd. Nyugodtan strandoljunk bármelyik öbölnél, csak arra figyeljünk oda, hogy a lehető legkisebb mértékben zavarjuk a környezetet.

További információk és szállások: www.horvatorszaginfo.hu