Trogir

Trogir Horvátország egyik legszebb állapotában megmaradt középkori városa. Egy kis szigeten terül el a történelmi óváros. Igazából annyira szép állapotban maradt meg Trogir, olyan mint egy elő múzeumváros. Csak besétálsz a Szárazföldi kapun és olyan érzésed van, mintha visszamentél volna az időben.

Rövid történelem

Trogirt Kr.e. III. században Issából (Visa) származó görög telepesek alapították. A város kedvező adottságainak köszönhetően – könnyen megközelíthető a tenger felől, jól védett és fontos kereskedelmi útvonalban található Split és Zadar között – hamar virágzásnak indult. Ez a gyors fejlődés azonban sokaknak szemet szúrt, és hamarosan Trogir különböző birodalmak célpontjává vált. A várost folyamatosan uralma alá hajtották a Dalmáciát is sokszor megszálló környező népek: a görögök, az illírek, a rómaiak, a bizánciak, a velenceiek, a franciák, az osztrákok és természetesen mi magyarok is. Bizony, mi magyarok is uralmunk alatt tartottuk Trogir városát, de csak kis ideig. Például, IV. Béla királyunk itt talált menedéket a tatárjárás idején és a mai napig itt őrzik koronázási palástjának csuklyáját.

Ezek a megszálló csapatok nem csak elfoglalták, hanem rajta is hagyták kézjegyüket ezen a kis városon, így nem meglepő, ha római feliratokkal, velencei ablakkeretekkel, román kori kapubejárókkal találkozunk, vagy gondoljunk csak a főtéren található Szent Lőrinc székesegyházra, amit 1200-ban kezdtek el építeni, de csak 1604-re fejezetek be. A dómon megtalálhatók mind a román, a gótikus, és a reneszánsz építészet jellegzetességei is.

Trogir lenyűgöző, romantikus, középkori jellegét a XIII. és a XV. század között nyerte el. Kis utcácskáival, labirintus jellegű városépítészetével, régi, ódon lakóházaival, palotáival, templomaival, őrtornyaival lehengerli az ide látogatókat, és visszarepíti őket az elmúlt korokba.

Trogir megközelítése

Javasolt útvonal: Trogir autóval könnyen elérhető. Magyarország felől az M7-es autópályán a letenyei határátkelő után, ráhajtunk a horvát A4-es autópályára. Zágrábnál véget ér az A4-es autópálya. Zágrábtól az A1-es autópályán haladunk tovább, míg el nem érjük Trogirt (csak egyenesen kell haladni). Ahogy elhagyjuk az autópályát, rövid vezetéssel megérkezünk Trogirba. (Budapest Trogir távolsága 720 km). Trogir busszal: a Flixbusnak van közvetlen járata Trogirba (9500 Ft-tól vannak jegyek). Trogir vonattal: nyáron a Máv Adria Expressz járatával Splittig tudsz lemenni, onnan vissza kell buszozni.

Trogir (Trau) egy csodálatosan szép, középkori város. Nagyon szép állapotban maradt meg az óvárosa.

A város történelmi központja, az UNESCO Világörökség része.

Ha ezen a szép helyen szeretnénk nyaralni, a Ciovo szigeten, Seget Donjiban vagy Seget Vranjicán érdemes szállást foglalni. Ezekről a településekről helyi busszal, vagy menetrend szerinti kis hajóval tudjuk megközelíteni Trogirt. Ha kicsit messzebb van a szállásunk, autóval érjük el Trogir óvárosát.

Ha kocsival érkezünk Trogirba, a főút mellett – az óváros előtt – van egy hatalmas parkoló. Itt tudunk biztonságosan leparkolni.

Ha csak a legfontosabb látnivalókat nézzük meg az 2-3 óra, ha shoppingolnánk / ebédelnénk, akkor 4 órára váltsunk jegyet.

Ha lezártuk a kocsinkat, a rakparton egyenesen haladjunk előre. Pár méter, s megérkezünk a helyi piacra. Van itt mindenféle szuvenír, kütyü árus, helyi őstermelő. Vehetünk friss barackot vagy mondjuk egy kis málnát, még mielőtt belevetnénk magunkat Trogir felfedezésébe.

Ha kinézelődtük magunkat, a kis hídon menjünk át. Ahogy megérkezünk a másik oldalra, rögtön a Szárazföldi kapuhoz (5. pont a térképen) érünk. Ez a híd, illetve ez a kapu mindig is létezett, annyi különbséggel, hogy a híd egyenesen a kapuig tartott. Nem volt itt semmilyen sétáló utca, park, rögtön a várfallal kezdődött Trogir. A későbbiekben töltötték fel a várfal előtti részt. A Szárazföldi kapu felett Szent Ivan – Trogir védőszentje – köszönt minket.

Ahogy áthaladunk a Szárazföldi kapun, rögtön látható lesz a Szent Lőrinc katedrális tornya. Egy kis térre érkezünk meg. Itt egy velencei villa áll az utunkba. A villát balra, a torony irányába kerüljük ki. Egy kis sikátorba érkezünk. Itt jobbra fordulunk, megteszünk pár métert, s a Főtérre érünk ki.

A Szent Lőrinc székesegyház

Trogir főtere mindig is itt volt. Legfontosabb látnivalói a Katedrális, az Óratorony és a Loggia. Kezdjük is a sort a legnagyobbal. A Szent Lőrinc katedrálist (horvátul: Katedrala sveti Lovre, 9. pont a térképen), még

Könyves Kálmán királyunk kezdte el építtetni a XII. században.

A Katedrális nagy része a XIII. században épült fel, így a román építészeti stílus jellemző rá. Nápolyi László királyunk 1409-ben eladta Dalmáciát a Velencei Köztársaságnak. A Katedrális templom részét a magyarok építették fel, míg a harangtornyát a velenceiek húzták fel a XV. – XVI. században. A Katedrális templom részére a román, míg a harangtoronyra a gótikus-barokk stílus a jellemző.

Ha belépünk a Katedrális kapuján, a Radovan-féle oroszlános kapuhoz érkezünk. Ezt Radovan dalmát szobrászmester készítette a XII. században. A felső ívben Krisztus megkeresztelése, illetve feltámadása látható. Ezt a történetet a külső ívekben, az angyalok figyelik. A bejárat melletti oszlopokban a négy évszakhoz köthető munkálatok láthatók, a külső oszlopokon pedig az apostolok figyelik a munkálatokat. A legkülső részen egy-egy oroszlánon áll, Ádám és Éva.

A Radovan kaputól balra van egy másik kapu. Itt tudsz felmenni a Katedrális tornyába, amit nagyon javaslok. Jegyváltás után egy kő lépcsősoron haladunk fel. Kis mászással először a Katedrális tetőszintjén található teraszra érkezünk ki. Érdemes itt is körbenézni, mert nagyon szép a Katedrális rózsaablaka és szép képeket csinálhatunk a szemközti Cipiko-palota gótikus ablakkereteiről, erkélyeiről. Ha kifényképezkedtük magunkat, menjünk be a toronyba és másszunk tovább.

A toronyból jól belátható Trogir óvárosa és az egész Trogir-csatorna. Szép képeket készíthetünk innen az óvárosról. Arra figyeljünk oda, hogy elég sokat kell mászni a forró, nyári melegben, így ivóvíz legyen nálunk!

Az Óratorony és a Loggia

Ha lejöttünk a harangtoronyból, pontosan velünk szemben áll az Óratorony és mellette a Loggia (11. pont a térképen). Már szabad szemmel is jól látható, hogy az óratorony egy zömök építmény, a Loggia pedig egy karcsú, kecses épület, tulajdonképpen egy tetővel ellátott udvar. Ez azért van mert az óratorony XIII. században épült román stílusban, a Loggiát pedig a velenceiek építették a XV. században, gótikus stílusban. Ha kifáradtunk volna a torony megmászása közben, itt tudunk egy hideg limonádét venni.

Hűsölés közben sokszor megakad a szemünk a velünk szemben levő, hatalmas épületen. Ez a Knežev dvor vagyis a Kormányzó palotája (10. pont a térképen). A velencei időkben itt lakott helytartó. Ez az épület is a XV. században épült. Ma Városházaként üzemel. A belső udvarán egy nagyon szép, faragott kút található.

Ha megnéztük a Főtér látnivalóit, a Loggia melletti kis sikátorban haladjunk tovább. Amin haladunk a Gradska ulica vagyis Városi utca. Ha ezen végighaladunk a Tengerparti sétányra érkezünk ki.

Tengeri kapu

Trogir – a többi horvát tengerparti városhoz hasonlóan – a velencei-török háborúk alatt lett erőd jellegű. Itt a Tengeri kapunál (8. pont a térképen) jól láthatjuk, hogy magas várfal vette körbe Trogirt is. A Tengeri kapu felett pedig az UNESCO Világörökség logóját fedezhetjük fel.

A Riva

Trogir sétánya nagyjából 3-400 méter hosszú. A sétány velencei villákkal indul, majd itt a Tengeri kapunál egy kis részen látszódik az eredeti várfal is. Ha tovább haladunk, egy kis részen látszódik még a várfal, majd ismét velencei villák következnek. Egy kis tér szakítja meg a házfalakat. A sarkon látható szép, gótikus ablakokkal rendelkező épület, a Berislavic palota, mely ma Városi Múzeumként szolgál. Vele szemben látható a Szent Dominik templom.

z egész Trogir sétány nagyon szép. Kicsit olyan luxus érzésed van, amikor végigsétálsz rajta. Magas pálmafák kísérik az épületeket, a sétány másik felén, pedig szebbnél-szebb jachtok pihennek. Szinte egymást érik az éttermek is. Ha egy felejthetetlen ebédet szeretnénk, üljünk be valamelyikbe. Hidd el, amikor a csilliárdos jachtokkal megérkeznek Trogirba, a milliárdosok is itt ebédelnek / vacsoráznak. Flancoljunk egy kicsit Mi is!

Kamerlengo erőd

Trogir óvárosának észak-nyugati sarkában fekszik a Kamerlengo erőd (horvátul: Kaštel Kamerlengo, 3. pont a térképen). A XIII. században kezdték el építeni. Miután 1420-ban a Velencei Köztársaság Trogirt is elfoglalta, az erődítményt tovább építették. Egy erős és masszív haditengerészeti bázissá építették át. Elvileg a velencei csatahajók a vár mögött, a mostani focipálya előtt sorakoztak.

Szent Márk erőd

A Kamerlengo erőddel átellenes oldalon található a Szent Márk erőd (2. pont a térképen). Ezt az erődöt is a XV. században a velenceiek építették. Ez volt Trogir déli bástyája. Elvileg egy kávézó működik a torony tetején.

Tulajdonképpen itt az erődöknél véget is ér a trogiri látnivalós sétánk. Sétáljunk vissza Trogir óvárosába valamelyik kis sikátorban. Igazából Trogir szexepilje ez a rengeteg kis sikátor. Számos étterem, üzlet található az óvárosban. Ha eddig még nem ebédeltünk a Riván, üljünk be valamelyik étterembe. Rengeteg fotótéma van a sikátorokban. Szinte képtelenség elképzelni, de sok sikátor, sok ház, Könyves Kálmán királyunk óta itt áll. Ahogy ebben a labirintusban sétálgatunk, előbb vagy utóbb visszaérünk a Főtérre, majd mehet a sétálgatás tovább.

Ha még egy kicsit nézelődnél, számos velencei palota található az óvárosban. A Főtéren – ahol megmásztunk a tornyot – áll a Cipiko palota. Ennek nagyon szép gótikus ablakkeretei, erkélyei vannak. Több palota található még az óvárosban, mint a Berislavic, Lucic, Garagnin, Stafileo paloták. Ha nézelődni szeretnénk, keressük fel ezeket a helyeket is. Sok palotába be lehet menni. Menjünk is be, mert bentről legalább olyan szépek, sokszor szebbek is, mint kintről.

Még egy helyet szeretnénk javasolni Trogir környékén. Trogirtól délre fekszik Seget Vranjica falucska. A település hosszan elnyúlik a tengerpart mentén. Érdekessége, hogy egy domboldalban található, így nagyon sok apartmannak tengeri kilátása van. A falu előtt fekvő Medena strand szintén nagyon jól felszerelt. Itt is meglesz minden kényelmünk. Seget Vranjicában az a jó, hogy innen is van taxihajó járat Trogirba, vagyis nem kell kocsiba ülnünk.

A Ciovo sziget

Trogirral szemben fekszik a Ciovo sziget. 30 km2 területű, dús növényzetű, zöld sziget. Megközelíteni vagy Trogirból tudjuk a Ciovo hídon keresztül, vagy a Trogirtól keletre – a repülőtér irányában – található Új Ciovo hídon. A Ciovo szigeten hat település található. A legnagyobb Okrug Gornji. Ha Trogirban keresünk szállást, nagy eséllyel itt fogunk apartmant foglalni.

További információk és szállások: www.horvatorszaginfo.hu